lördag 6 oktober 2007

Bloggvärlden är som en fest där alla är fulla och kör monologer

Idag diskuterar jag bloggdrevet som drabbade mig på P1 program "Publicerat". Lyssna gärna. Jag kommer att berätta varför jag inte längre tror på bloggen som debattforum. Snarare är detta en anslagstavla - monologer. Och det går inte att skapa en dialog av att alla kör monologer. Ni som har varit nyktra på en fest vet ungefär vad det handlar om - ju fullare folk blir desto mer rabblar de upp sina viktiga saker i monologer och ser andra som publik som ska lyssna. Och när alla drar sina monologer samtidigt lyssnar ingen och det blir ett förfärligt kacklande. Ibland blir det riktiga bråk också, för folk råkar höra bara fragment här och där och misstolkar det hela - blir provocerade och börjar gapa.

Bloggvärlden är i mångt och mycket som en fest med massor av fulla och höga deltagare som alla gapar högt. Det går inte att föra en dialog där. Och aldrig säga "no comments".

Däremot är det ett bra medium för att skapa anslagstavlor - artiklar, krönikor, och reportage. Där är bloggen helt överlägsna som kommentarer till den offentliga debatten som förs i gammelmedier. Tycker jag. Och om du tycker annorlunda så får du väl starta en blogg och berätta det där. För mina kommentatorsfält är stängda för gott.