Modebloggar är oerhört populära bland unga flickor. Där läser man om de senaste plaggen, ser hur vårens solbrillor ska se ut och får en uppfattning om hur man blir "cool". En magisteruppsats från Stockholms universitet, företagsekonomiska institutuionen från förra året visar dock på ett nytt fenomen: produktplacering på bloggar.
Det är helt enkelt en gammeldags textreklam som är förbjudet i vanliga tidsskrifter. Företag betalar för att få sina produkter nämnda eller uppvisade. Inom nöjesbranschen har detta varit kutym länge - mingelfester och premiärer som sedan hamnar i tidningar med bilder och korta kommentarer som att "kändisen bara älskar restarangen XX och vill äta deras maträtt YY helst varje vecka" - eller "kändisen dök upp i kläder från modeföretaget det och det och hade i fötterna vackra skor av det och det märket". Ni vet.
Men nu har detta drivits ett steg längre - till "jag"-form och i en ton av bekantskap. Det är den farligaste formen av reklam, att få kompisar snacka om en produkt och rekommendera det. Bloggare får betalt i smyg för detta.
Vad företagen har glömt är att dessa bloggare och andra har också en kraft att sänka en vara eller ett varumärke totalt - OCH det kan bli så illa att andra företag försöker att sänka konkurrenter genom att sprida falska rykten på bloggen.
Nu måste konsumentverket vakna!