söndag 22 juni 2008

Bloggdrev

Bloggdrev har en oerhörd kraft men behöver inte ha någon förankring i verkligheten. Jag utsattes för förtal hösten 2007 av en anonym bloggare som surnade - men hon tog tillbaka allt hon skrivit knappt en vecka senare och bad alla som började förtala mig sluta. Det hjälpte inte utan har man satt igång en skogsbrand av en liten gnista går det inte att släcka själv.

För tydlighetens skull: jag har aldrig hotat någon och skulle jag ha gjort det hade jag väl blivit anmäld till polisen med tanke på den stora gruppen bloggare som följt och förföljt mig nästan ett års tid - och spridit lögner om mig. Skulle de missat chansen att polisanmäla i fall det hade funnits ett riktigt hot? Knappast.

Jag vill passa på att tacka min arbetsgivare som har visat en stor insikt beträffande kraften i bloggdrev och för allt stöd jag fått både på min arbetsplats och av vänner. Jag skriver just nu om hur man ska hantera bloggdrev och hur arbetsgivare, föräldrar, vänner och inte minst de utsatta kan hantera det anonyma hatet som drabbar allt fler i vårt nätsamhälle.

Så om du Googlar mig
- ha överseende för allt som kommer i de hundratals inläggen i början handlar om en vecka i mitt liv. Allt det andra som jag har gjort på nätet sedan 90 -talets början finns i slutet av länklistan. Inte lätt att veta när Google inte presenterar länkarna varken i kronologisk ordning eller i någon annan relevant ordning. Deras ordning baserar sig på antal länkningar (som man kan skapa medvetet) -antal träffar som länken fått (som också går att skapa) samt bland annat genom att köpa höga placeringar. Och de presenterar länkar som inte finns längre bland allt det andra.