söndag 9 september 2007

Barn och PUL

Bilder och uppgifter från skolkataloger valsar på nätet utan att föräldrar vet om det. BO Lena Nyberg har nu reagerat på detta. Redan tidigare har t ex polisen och handlare använt sig av skolkataloger för att ha register över underåriga i fall man måste ta fast snattare, klottrare eller moppebus.

Jag har även sett att bilder och uppgifter - även telefonnummer - har tagits från idrottsföreningarnas sajter och lagts ut på olika communities där pedofiler och andra "trålar". En gång spårade jag en tjej via telefonnummer för hon var bara elva år och stoltserade som en av de "nya medlemmar i community" där alla andra såg ut vara över 18 år. När jag fick tag i hennes mamma var denne ganska ledsen över vad som hade hänt. Men hon ringde mig senare och berättade att det var inte flickan som lagt ut bilden - utan den var tagen från en presentation av idrottslaget som fanns på klubbens hemsida!

I och med vi vet nu att bilder, telefonnummer och uppgifter på barn stjäls och läggs ut var som helst på nätet (vilket tydligen inte är olagligt) blir jag konfunderad:

VART TOG PUL VÄGEN - Lagen om personuppgifter i samband med nätpublicering. När det gäller underåriga måste lagen tolkas strängare, anser jag. Vad anser ni?

För övrigt är det bara att skippa skolfoton om det blir ett problem. Särskilt när det kostar skjortan! Hos oss finns inte skolfoton på barn från förra året, vi har varit istället till en riktig fotograf då och då.