tisdag 4 september 2007

Vuxna män - kan ni få ordning på dessa grabbar som leker tidning?


Medieforskaren Anja Hirdman säger att internet har utpolariserat stereotypa bilder av kvinnor och män. Det kan jag lugnt skriva under. Bilderna på de vanliga grabbtidningar som FHM, Slitz, Cafe eller Moore skiljer sig inte ett dugg från porriga bilder på eskorttjejförmedlingar. Och det har väl inte hänt att man haft en flicka på omslaget som har mer än bikini och stringtrosa på sig, eller?

Och även på tidningarnas sajter finns möjligheter för tjejer "visa upp sig" (sälja?) som sexbomber. Eller "babes" som det heter. Kolla in även annat matnyttigt som lärs ut till våra tonårskillar: På FHM lär man ut hur man snabbt som attans raggar en brud på nätet och kan få till ett ligg "redan idag". Frågan är bara om det går till på det sättet som den här 13 -åriga tjejen berättar i sitt förtvivlade hjälprop till BRIS:

Hej! Jag har gjort en väldigt osmart sak som jag skulle behöva prata med nån om.. det var såhär... Jag chattade med en kille som jag inte kände... han verkade inte jätteschysst, men inte heller taskig. Han frågade om mitt mobilnummer… jag ville inte ge honom det, men jag orkade inte bry mej så jag gav honom det… Nästa dag ringde han mej och sa åt mej att jag skulle ta på mej själv och sånt.. jag sa att jag var upptagen och la på. Han ringde igen på kvällen och sa att om jag inte gjorde sakerna som han sa så skulle han lägga ut mitt nummer på internet. Nu vet jag inte vad jag ska göra, jag vågar inte svara när det är "dolt nummer" som ringer på mobilen, och varje gång jag ser en kille så börjar jag tänka på det. Snälla, svara! (källa: www.sakeronline.se)

Och har man blivit tillräckligt mobbad och kränkt så att livsgnistan försvinner så kan man i alla fall bli känd efter döden om man tar livet av sig med stil. Dessa fullkomligt absurda råd finns att se på omslaget på Moore.

Dags för alla silverhanar och vuxna män reagera. Bland hästar sätter de äldre hingstarna unghingstarna på plats i flocken, ibland med rejäla spark. Var finns äldre män som kan börja bli förebilder för unga killar och drar vissa gränser. Vi kan inte lära ut vad som helst till tonåringar som är i den känsligaste åldern, eller hur. Och farsor, det är ju ni som betalar prenumerationen...eller hur? Jag börjar bli less på skiten och vill inte att mina barn ser dessa löp överallt!

Under tiden kan vi morsor se till att våra 13 -åringar verkligen kan komma till oss och berätta nästa gång de gjort något osmart på nätet och inte grubbla över det alledels själva. Anja Hirdmans bild av att det har polariserats stämmer tyvärr.