måndag 3 september 2007

Vem bryr sig egentligen om ungdomar på nätet?

Videokanonen måste funka.












Idag har jag fått tala på ett pressmöte som ordnades av Hill&Knowlton för F-Secure som lanserar ett nytt säkerhetsprogram som riktar sig till föräldrar. Jag anlitades dit av Talarforum som förmedlar talare i landet. Jag fick tala i egenskap av forskare och berätta bland annat om min licentiatavhandling från 2004 där jag har studerat hur ungdomar använder internet och hur deras föräldrar förhåller sig till det.

Och lagom till att jag hade fått berätta om Counter Strike -spelande ungdomar, tjejer som lägger ut vågade bilder på sig själva, och sajter som håller på med låtsas demokrati, men där man raderar kritiska röster, såsom cannabisförhärligande sajter, så kom nyheten idag: att regeringens utredare föreslår hårdare tag mot fildelare.

Det verkar som att bara när ungdomar är konsumenter av musik och kultur, och kan mjölkas av föräldrarnas pengar, som de verkar intressanta för myndigheterna och makthavarna. Men när de själva far illa på nätet, när de utsätts för trakasserier, och när de får problem av att surfa för mycket - då är det sååå svårt att göra något åt det. Märkligt.